Anders Johansson är nästan uppvuxen i en lastbil, då hans pappa var chaufför och han ofta följde med honom som sällskap.För tre år sedan fick han chansen att bli delägare i ett åkeri i Tomelilla, där han var anställd. För Anders som hade jobbat åt flera åkerier på olika orter och hade lång erfarenhet var det ett lockande alternativ.
– Jag jobbade ytterligare ett år innan vi gjorde slag i saken och startade ett nytt bolag tillsammans. Vi drev det under tio månader innan jag tog över det själv, förklarar Anders.
Från norr till söder
Idag har han två anställda och totalt tre lastbilar som går i stort sett över hela landet. Körningar förmedlas via ett annat företag i södra Norrland. De har inga fasta turer, utan kan ena dagen vara i Skåne för att lasta, för att nästa dag vara långt uppe i norr för att lasta av. De längre turerna, som går upp till norr, planeras så att de kan ta med sig ny last på vägen tillbaka för att undvika att köra med tomma släp.
”Godset som fraktas består av många olika produkter, allt från blomjord och chips till virke och marksten”
– Vi kör allt som har med vanligt gods att göra, som inte kräver kyl, frys eller värme. Ibland levererar vi virke till en bygghandel för att i nästa stund hämta gödning hos en lantbrukare, så ingen dag är den andra lik för oss.
Hög kundservice
Anders och hans två anställda ligger ofta ute under veckorna men siktar alltid på att vara klara till fredag eftermiddag, för att kunna återvända hem och vila under helgerna. I framtiden kan Anders tänka sig att utöka personalstyrkan, om uppdragen blir så många att fler chaufförer krävs. Idag är han nöjd med sin personal och tycker att han har haft tur som hittat anställda med rätt egenskaper.
– Det gäller att vara lugn, då jobbet ofta kan innebära stress med många olika tiden som ska passas.
Som lastbilschaufför handlar det inte heller bara om att ha lastbilskort och vara körkunnig. En stor del av arbetet består också av en social del, där man ska kunna föra ett bra samarbete med kunderna.
– Vi har alltid ett trevligt bemötande och försöker lösa kundernas problem. Om vi till exempel ska köra ut maskiner till fabriker försöker vi samarbeta med montörer och ringer dem i god tid så de kan boka hjullastare eller det som krävs för att lasta av. Inom vår bransch gäller det att vara serviceinriktad och lösa saker när de dyker upp, avslutar Anders.