Dela artikel

Trygghet och mångfald är viktiga skolparametrar

På Vendelsömalmsskolan i Haninge kommun ryms i stort sett alla verksamheter som finns inom grundskolan. Mångfalden inom verksamheten berikar och skapar, tillsammans med kontinuerligt kvalitetsarbete, en miljö präglad av trygghet och arbetsro.

Den trygghet som råder på Vendelsömalmskolan kan förklaras av ett strukturerat kvalitetsarbete samt en lång erfarenhet. På skolan, som i år firar 50 år, delar exempelvis de yngsta och äldsta eleverna korridor, något som fungerar väldigt bra enligt rektor Fredrik Samuelsson.


– Visst fanns det en oro innan, men stämningen i korridoren är väldigt mysig, säger han.


Skolan välkomnar elever i årskurserna F–9. Här finns också särskola och träningsskola för dem med funktionshinder.


– Vi har även en klass med enbart nyanlända elever, samt mindre grupper för dem med särskilda behov, säger Fredrik.


Mångfalden på skolan gynnar alla, konstaterar han. 


– Det är viktigt att redan tidigt i livet få möta olika människor och få en förståelse för att vi alla är olika.


Den trygga basen utvecklas nu ytterligare genom att satsa på gemensamma rutiner för lärarna, som hur man startar, genomför och avslutar lektionerna. 


– Trygghet kan låta lite tråkigt, men man ska inte underskatta värdet av struktur och rutiner. Det gynnar alla – både elever med särskilda behov och andra, säger Fredrik. 


Just nu genomför man också en satsning på matematikämnet, där en extra lärare erbjuder intensivträning för alla som halkat efter. Vendelsömalmskolan arbetar även med kollegialt lärande, till exempel när det gäller digitala verktyg inom undervisningen.


Det är tydligt att Fredrik är stolt över personalen, som enligt honom är engagerad och duktig på att se varje elev där hen befinner sig. 


– På Vendelsömalmskolan utvecklas vuxna och barn sida vid sida. Det här är en skola där man kan växa under många år. 

2016-11-11