Dela artikel

Tydliggör bilden av Sverige för barnen

Det har hänt en hel del sedan Mångården startade sin verksamhet 1997. Från att ha haft en avdelning med endast förskola har man utökat till årskurs fem och har enheter i såväl Kista som Akalla. Att de fristående skolorna är en resurs, det är man fast övertygad om och just här satsar man på att introducera Sverige.

– Stockholm skulle kollapsa utan sina fristående skolor. Detta är skolor som en gång i tiden har startats av engagerade rektorer, engagerade pedagoger, eldsjälar som har brunnit för sin verksamhet, eller föräldrar som har velat ge sina barn det allra bästa, säger Mångårdens rektor och delägare Naima Ström som dock medger att nog även finns rötägg i branschen.
– Det finns problem i friskolereformen, helt klart. Det finns förbättringar att göra och jag förstår debatten, säger Mångårdens vd Ulla Parkkinen.

Här handplockar man personal för att göra det allra bästa av verksamheten och ser till att köpa in sådant som inte är en självklarhet i barnens hem. Som skidor och skridskor till exempel, en riktig succé som brukar toppas med ett eget Vasalopp där medaljer är en självklarhet.
– Vi är uppväxta med Vasaloppet, men den här bilden måste man skapa åt flera av barnen som går här, förklarar Ulla Parkkinen och lägger till att det finns så otroligt mycket att göra för att tydliggöra bilden av Sverige för barnen.
– Många förskolor resonerar att barnen får den ändå, men så är det inte alltid.
Hälften av de barn som går i Mångårdens förskolor och skola har föräldrar som är relativt nyanlända till Sverige och personalen på Mångården har insett vikten av att ha en dialog kring barn och barnuppfostran.
– Vi anordnar föräldrautbildningar för dem, fyra till fem träffar per termin där föräldrarna är med i en grupp som diskuterar barnuppfostran och dilemman i barnuppfostran och föräldrarollen. Även hur man ska stötta och bekräfta sina barn så att gränssättningen blir enklare, berättar Naima Ström som menar att denna insats, som baseras på barnkonventionen och barnens rätt i samhället, bör bygga på dialog och bidrar till färre konflikter.

Ulla Parkkinen håller även i ledarutbildningar.
– Jag är samtalsledare och gruppen äger problemet. I ett reflekterande team lyfter vi fram ett bekymmer som man möter i sin roll som ledare, berättar Ulla som precis har anlitats som samtalsledare på fast basis till en förskola i Göteborg för utveckla förskole­cheferna där.

2013-11-06