Dela artikel

Upplevelsen i centrum på djungelrestaurang

Ett restaurangbesök ska inte bara vara en middag utan handla om en hel upplevelse. Det är filosofin på restaurangen Amazon i Heron City. Här bjuds kunderna förutom på god mat också på en djungellik inramning som är svår att hitta någon annanstans.

Eddie Issa letade efter ett speciellt och unikt koncept när han runt millennieskiftet skulle starta en upplevelserestaurang i Heron City. Konceptet fann han genom en arkitekt som varit på ett sydafrikanskt palats. Resultatet blev Amazon – en restaurang med djungeltema där mysig värme, färggranna blommor, gröna växter och mörka träslag står i centrum.

– Vi beställde det mesta från Sydostasien. Amazon byggdes i djungeln där och allt filmades. Sedan sågade de ned bitarna och numrerade dem. Vi fick delarna samt videon, och kunde sedan bygga upp allt här, säger Eddie Issa, grundare och ägare.

– Så allting som du ser här har först byggts upp i en riktig djungel.

Det är kanske inte så konstigt att Eddie Issa lyckades med sitt koncept, för redan när han var åtta år gammal började han arbeta extra tillsammans med sin pappa som även han var involverad i matbranschen. Vid 15-års ålder startade Eddie sin första livsmedelsbutik och sedan dess har den nu 42-årige entreprenören drivit omkring 20 företag inom flera olika branscher.

Amazon har han haft sedan år 2000 och restaurangen har tagits emot väl.

– Vi har väldigt mycket stamgäster som kommer från flera olika platser, säger Eddie Issa.

Anledningen till framgången är, förutom den häftiga dekoren, ett tänk om bästa möjliga kvalitet såväl när det gäller maten som servicen åt gästerna.

– Mitt mål är att sätta gästerna på en piedestal när de kommer. Min personal gör det också och vi är kända för att ge bra service. Vi har en hög lägstanivå även vid högt tryck, säger Eddie Issa och tillägger:

– Vi är själva väldigt kräsna när det gäller mat, därför vill jag att gästen ska få samma goda kvalitet som jag vill ha.

Menyn fräschas upp en gång om året då vissa rätter tas bort och nya läggs till. Även dryckeslistan uppdateras. Amazon anlitar varje år en vinexpert som tittar på menyn och rekommenderar olika viner som passar bra till maträtterna, berättar Eddie Issa.

Han försöker också uppdatera inredningen varje år. Just nu håller han på att köpa in nya krukor och stora skyltar för fönster och entré. Samtidigt vill Eddie Issa uppmuntra andra entreprenörer att våga satsa på sina affärsidéer.

– Vägen till framgång är inte alltid lätt, men med hårt arbete lyckas man till slut, säger Eddie Issa.

2015-11-13