austin-distel-Imc-IoZDMXc-unsplash

Vad är Content marketing?

Content marketing betyder innehållsmarknadsföring, om man direkt översätter det från engelskan och det är precis vad det innebär. Man marknadsför ett eller flera innehåll, för att helt enkelt, attrahera en viss målgrupp. Detta kan man göra via hemsidor, bloggar, artiklar med mera. Det är viktigt att det man marknadsför är attraktivt och unikt för att det ska locka potentiella kunder och framför allt behålla befintliga kunderna.

Mer marknadsföring

När man startar och/eller driver ett bolag är det viktigt att man marknadsför det, i synnerhet om bolaget är nystartat och man saknar kunder. Med content marketing beskriver man ett innehåll och riktar sig till en viss målgrupp. Det är viktigt att sälja in sin vara eller tjänst och det är just det man gör med content marketing. Man skriver relevanta texter till en viss tjänst eller produkt för att på så sätt fånga konsumenters intresse.


Content marketing och SEO

Om en potentiell kund ska bli intresserad av tjänsten eller produkten så måste man skriva texter som är unika. Är texterna inte unika tröttnar folk snabbt och scrollar vidare. Början av texten måste verkligen fånga läsarens intresse för att denne ska vilja läsa vidare. När man till exempel gör en sökning via Google, som är världens största sökmotor online, dyker det upp mängder med texter, varor, produkter och tjänster. Det är också här SEO och content marketing kommer in i bilden. Innehållet måste vara strategiskt, unikt och lockande eftersom det finns många konkurrenter på marknaden och alla vill ju synas. Är texten inte intressant, scrollar man vidare till nästa text. Man har också ett begränsat antal sekunder innan läsarna antingen tappar intresset eller väljer att läsa vidare.


Tips: Använd den populära artikelkatalogen Smartsagt.se för publicering av intressanta artiklar om din verksamhet.


Inte bara försäljning

Men content marketing är så mycket mer än bara försäljning, man skulle kunna säga att det också är en kunskapsbank. Idag hittar man det mesta om man söker på nätet via Google till exempel. Relevanta texter och innehåll till det mesta. Det kan till exempel vara en text om hur man går tillväga för att lära sig hur man lagar en del på bilen som har gått sönder. Istället för att gå till en bilverkstad som kostar massor med pengar, kan man med hjälp av relevanta texter möjligtvis lösa problemet själv. Men det behöver givetvis inte innebära att man kan göra allting själv, även om innehållet i texterna är utförliga och bra betyder det inte att man är händig för det. Men det är ett exempel på hur en content marketing-text kan se ut och att det inte bara innebär att sälja in en vara eller tjänst, utan att det är mycket mer än så.


Sponsrat innehåll

2021-03-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies