Det var i slutet av medeltiden som våra kläder fick en ny betydelse. Från att ha skyddat oss från väder och vind blev kläderna en statussymbol och ett sätt att uttrycka sig. Genom industrialisering på 1800-talet förenklades klädtillverkningen och trenderna blev fler och mer tillgängliga. I dag är våra kläder och tillhörande accessoarer en viktig del av vilka vi är, både på fritiden och i arbetet.
Stil i arbetet
Vissa yrkesroller kräver en specifik klädsel. Det kan vara för att skydda arbetaren, eller för att utstråla professionalism. Detta är fallet på de flesta casinon. En croupier som står bakom ett blackjack- eller roulettebord förväntas att ha en viss stil. Manliga anställda brukar bära skjorta medan kvinnor har en elegantare cocktailklädsel, t.ex. en byxdress eller klänning. Casinospelande är förknippat med elegans och personalens klädsel bidrar till den atmosfären. Det här gäller både på fysiska anläggningar och nätcasinon som YoYoCasino, som finns på https://yoyocasino.se/sv/. Bland alla spelautomater och kortspel finns även live casino. Croupiererna strömmas via en videolänk till spelarnas dator eller mobil och spelen sköts på samma sätt som om alla hade befunnit sig i samma lokal. Croupierernas stil är en viktig del i att skapa en elegant, och verklighetstrogen spelupplevelse online.
Det finns flera andra yrkesroller där anställda förväntas bära en viss klädsel, men där det också kan finnas rum för individualism. Personer som arbetar inom tv och media ska både representera sig själva och produktionsbolaget. Nyhetsreportrar har ofta mindre frihet i valet av kläder, eftersom deras klädsel inte får distrahera tittarna från reportagen och nyheterna som de presenterar. Programledare för olika underhållningsprogram har en större frihet. De kan visa sin personlighet med hjälp av såväl accessoarer som klädesplagg, och det kan bidra till deras framgång.
Personer som arbetar inom modebranschen har en ännu större frihet. Där kan deras personliga stil till och med ge dem nya yrkesroller. De flesta stora modehus anställer kreativa designers med några års mellanrum. När varumärket behöver förnya sig, byter de designer. Karl Lagerfeld var en av de stora modeikonerna som tog sin personliga stil till alla modehus som han arbetade för, vilket går att läsa om på https://www.kingmagazine.se/. Hans tidlösa stil syntes i Chanel såväl som i sitt samarbete med H&M.
Psykologin bakom modet
Det finns en hel avdelning inom psykologin som enbart handlar om modets påverkan. Modepsykologi handlar både om individualism och uttryck. Utforska Sinnet har utvecklat detta mer på https://utforskasinnet.se/modepsykologi. Kläderna vi har på oss kan ge oss respekt, status och vara förtroendeingivande. De kan också visa kulturella tillhörigheter och åsikter. En klädstil kan samtidigt uppfattas på olika sätt. Vad som är inspirerande för vissa kan vara stötande för andra, och i offentliga sammanhang, och i arbetslivet, gäller det att vara uppmärksam på alla vinklingar.
Under 2020 uppgick klädindustrins omsättning till 659 miljarder dollar. Till 2025 förväntas den växa med 5,5 procent. Det räcker med att titta på dessa siffror för att se att mode spelar en stor roll. Utöver att det finns en ständig tillgång till kläder, skor och accessoarer, skapar det möjligheter för alla, oavsett stil och personlighet, att hitta ett eget sätt att uttrycka sig.