192051 MH1
192051_NY1
192051_NY3
192051_NY2
192051_NY4
192051 MH1
192051_NY1
192051_NY3
192051_NY2
192051_NY4

”Vi mäklar med hjärtat”

För att skapa en tryggare affär för såväl säljare som köpare krävs en större insats från mäklaren, menar Peter Ramani på Mäklarhuset i Älta-Tyresö, och ett stort hjärta.

      Peter utbildade sig till mäklare på 90-talet. Allt startade med att han bjöd på ett hus och förstod att mäklaren inte ens framfört hans bud till säljaren. 

      – Jag tänkte att det fanns mycket att utveckla i branschen, hur man skapar och sköter en trygg husaffär, sammankopplar människor, säljare och köpare, samt gör dem nöjda, berättar Peter. 

      – Många av våra säljare väljer oss för att vi har lång erfarenhet och stor lokalkännedom om området. Det har vi fått genom att jobba länge i Älta/Tyresö, ha nära samarbete med lokala verksamheter som till exempel banker, idrotts- och kulturverksamheter och dessutom engagerar vi oss även på andra sätt i området. Mäklarhuset står för nära engagemang med kunden och personlig service vilket har gjort att Mäklarhuset i flera år haft landets mest nöjda kunder enligt Svensk kvalitetsindex.

      Peter inleder alltid samarbetet med säljaren genom att göra en grundlig behovsanalys. Frågeställningarna lyder bland annat:  Vilket är ditt mål med försäljningen? Vad är viktigast i processen för dig? 

      – Vissa säljare vill ha maximalt betalt, andra vill ha en snabb affär och för en tredje kan det viktigaste vara att ha så lite med försäljningen att göra som möjligt, berättar Peter. 

      Behovsanalysen resulterar i en plan för försäljningen, som exempelvis vad som behöver göras för att uppnå maximalt pris, om det krävs renovering eller styling och så vidare. Det är viktigt att skapa en gemensam målbild med kunden. Det skapar en tydlig riktning för processen. Att vara noggrann och tydlig gentemot både säljare och köpare under processen ger trygghet och tillit och skapar nöjdare kunder. 

      – Vi arbetar efter en uppskattad visningsmetod som innebär att vi på visningarna i detalj går igenom information om bostaden, där allt som är av intresse för spekulanterna gås igenom. Ofta är då även en besiktningsman på plats som extra service för att svara på frågor gällande husets skick. Det här sättet att arbeta på har vi fått mycket positiv feedback för och vi får ofta höra att det är unikt. Vårt mål är att samtliga frågor som intressenterna har skall vara besvarade innan de lämnar visningen. Det kan även vara mjuka frågor som: Vilka är grannarna, finns det barnfamiljer i området, när försvinner solen från uteplatsen och så vidare. Det är en process som kräver både mer tid, mer engagemang och kunskap av mäklaren men som resulterar i trygghet hos både köpare och säljare. Det leder till en bekymmerfri affär, samt ofta även ett högre slutpris, vilket framgår av den månatliga statistikrapport som vi erhåller från Svensk Mäklarstatistik.

      – Något som också skiljer oss från kollegor i branschen är att objekten annonseras med modern digital teknik och förutom den traditionella annonseringen fokuserar vi starkt på sociala medier i vår marknadsföring. De filmklipp som görs om objektet ger en möjlighet för intressenterna att få en bättre känsla för objektet. I filmklippen kan man se hur det ser ut inom- och utomhus samt vad som finns i omgivningen. På våra bilder har vi den bästa upplösningen med HD-kvalitet och vi använder oss alltid av professionella fotografer.

      Mäklarhuset har även ett bra trygghetspaket som till exempel ger säljaren ett försäkringsskydd mot dolda fel, men även ger köparen bra skydd i samband med affären.

      Peter Ramani avslutar vårt samtal med att framhäva sina kollegor i teamet: Caroline Jönsson, Rebecca Nowicka och Jörgen Lundgren:

      – Jag har aldrig jobbat med ett så bra team tidigare. Jag vill mena att vi passionerat brinner för att göra bästa möjliga affär för både köpare och säljare, och vi gör allt med professionalism – och ett stort hjärta! 

2019-04-08
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies