MF Rör AB förser både privatpersoner och olika typer av företag med en rad olika tjänster inom VVS. Kommunikation med kunden är väldigt viktigt så det blir rätt från start till mål. Mikael Franzén som driver MF Rör AB har minst sagt en lång yrkeserfarenhet. Under nästan hela sitt yrkesverksamma liv har han arbetet inom branschen och startade sitt första företag redan 1987.
– Jag började då att samarbeta med en entreprenadfirma och sedan dess har kontaktnätet bara vuxit, säger Mikael.
MF Rör AB består av ett sammansvetsat gäng medarbetare med stor erfarenhet
Kunderna består till mestadels av företag som förvaltare, bostadsrättsföreningar och byggföretag men även privata konsumenter, där de också sköter ROT-avdraget åt kunderna.
Uppdragen är i varierande storlek och de utför alltifrån byte av kökskranar och badrumsrenoveringar till att förbättra värmesystemet i med hjälp av funktionskontroller. De bygger även nya toalettgrupper och utför stambyten i hyres- och kontorsfastigheter.
– Även om vi håller oss till en aning mindre entreprenader, är jobben lite blandade och det är roligt med så mycket variation i jobben.
MF Rör anlitar också andra certifierade, auktoriserade och behöriga hantverkare, som plattsättare och elektriker och konsulter för att kunna ge kunderna en helhetslösning.
– Vi har kontakt med andra hantverkare så vi kan lösa hela jobbet åt både privatpersoner och företag. Om vi till exempel byter en cirkulationspump behövs också en elektriker och det är lätt för kunden att glömma det. På det här sättet blir det mindre ansvar för kunden, då vi kan erbjuda en helhetslösning. Vi hantverkare skapar jobb åt varandra, samtidigt som det skapar en flexibilitet och effektivitet gentemot kunden.

Många fastigheter har problem med att hålla rätt temperatur på tappvarmvattnet och varmvattencirkulationen i sina fastigheter, då MF Rör kan hjälpa dem att kontrollera detta.
– Vi jobbar och kontrollerar så att rätt temperatur och cirkulation råder i systemet, för att inte legionella bakterier ska växa i systemet. Många av dessa system har idag stora problem med
slitage av rören som medför läckage och stora och dyra vattenskador.
Vi ser till att det blir rätt balans i systemet som minimerar dessa problem.
I samarbete med kund så gör vi en åtgärdsplan för att minimera legionella i systemet.
– Legionella bakterier finns i kallvatten som växer när vattnet värms upp i varmvattencirkulationen. Vi går in och kollar temperaturen och kan även ändra cirkulationen, höja temperaturen, bygga om och ta bort fällor som handdukstorkar som stängs av i badrummet, som då gör att bakterierna kan växa. Läs mer om legionellabakterier här.
Även när det sker läckage på radiatorer, har MF Rör effektiva lösningar på problemet.
– Många gånger kan vi frysa rören, då slipper man tappa ner värmesystemet, vilket sparar tid och pengar med luftning av systemet. Vi utför även optimering av värmesystem byte/installation av tryckhållning (expansionsystem med rening och borttagning av syre i vattnet), pumpar , stamventiler och radiatorventiler. Vi utför injustering av systemen för att spara energi samt ha kontroll på temperaturer i fastighetens lägenheter och lokaler.

Under åren som Mikael har drivit företaget har det vuxit och idag har han fem anställda.
Att personalen utgör ett bra team tycker Mikael är en viktigt punkt som förgyller deras arbete.
– Vi är ett sammansvetsat gäng, då alla har jobbat här länge. Man är som ett fotbollslag, man spelar tillsammans och alla de anställda besitter dessutom en stor erfarenhet.
När man som privatperson ska välja rörmokare tycker Mikael att det är bra att höra sig för med vänner och bekanta i första hand.
– Fråga om de har någon som de har anlitat och kan rekommendera. Man kan också gå till företaget och fråga efter referenser. Det brukar alltid kännas tryggare att anlita någon man känner till litegrann än att det kommer någon som man aldrig har träffat tidigare.
I alla uppdrag som företaget utför är kommunikation och att vara tydlig mot kunderna en viktig punkt.
– Det är viktigt att diskutera med kunden och ta reda på vad de vill. Det gör det också lättare att lämna en offert och tala om vad som är möjligt att genomföra. När vi utför ett jobb talar vi också om när vi upptäcker fel och brister, så att kunden kan åtgärda det och på så sätt spara pengar. Vi tillhör dem som är seriösa och står för det vi gör. Vi talar från början om vad jobbet innebär och specificerar våra fakturor. Har vi ett fast pris är det ett avtal och det är vad som gäller, avslutar Mikael.