När man kliver in genom dörren möts man direkt av en känsla, det är något i luften här. En slags självklarhet. Som om det här alltid har funnits och på sätt och vis har det kanske det.
Cornelias resa började långt innan saxarna låg i hennes egna händer.
"Jag fick alltid följa med min mamma till frisören, och min mormor var frisör hemma i hennes kök. Jag har varit omringad av hår och skönhet hela min uppväxt", berättar hon.
Det var i det där köket, bland fön med sladdtrassel, som fröet kanske planterades medan Cornelia lekte med sina dockor. Redan vid 12 års ålder visste Cornelia vad hon ville. Det var inte ett karriärsval, det var bara så det skulle bli. "Det var bara menat. Jag har inte strävat efter det, det har bara blivit så. Och det har blivit jätterätr", berättar Cornelia.
Att följa sitt kall är sällan en rak väg. Cornelia började sin utbildning till frisör i Huddinge 2012 – en tid hon beskriver som kul, men inte så fantastiskt kul ändå. "Jag ville egentligen inte jobba med hår efter utbildningen. Det kändes inte rätt där och då. Men om du pluggar till frisör och känner att det inte är så kul, gå ut och jobba på en salong. Skolan går inte att jämföra med verkligheten", berättar hon.
Fyra salonger – en egen väg
Det var just i verkligheten, ute på salongsgolvet, som Cornelia hittade sitt element. Hon hann att arbeta på fyra olika salonger och samlade på sig kunskap, inspiration och erfarenheter. Med tiden kristalliserades en egen idé – inte bara om frisöryrket, utan om vad en salong faktiskt kan vara.
Och så, mitt under pandemins osäkerhet, tog Cornelia steget. Det var nu eller aldrig. "Jag var inte rädd för konsekvenserna av pandemin. Det fick bära eller brista. Men det fanns inget annat i mitt huvud än att bara köra på", berättar Cornelia.
Orangea väggar och sköna vibbar
Salongen har under de senaste två åren vuxit på snabbt. I takt med att kunderna blev fler och följarskaran på sociala medier växte, blev också ”den orangea salongen” ett begrepp i Huddinge – en snackis. "Jag startade upp konton på Instagram och TikTok, och folk började kalla det för “den orangea salongen”. Det blev ett smeknamn som stannade kvar", säger hon.
Men bakom färgerna och trenderna ligger något djupare. Cornelia har skapat en känsla – en salongsupplevelse som folk inte vill lämna. Det är en skön salong. Folk vill sitta kvar, chilla till skön musik och vibe. Det är en lyxig salong i förorten, det behöver inte vara mer än så. Det där ”inte mer än så” är förstås ödmjukt sagt. För det ligger ett gediget arbete bakom varje detalj. Från doften i rummet till ljudbilden i högtalarna. Från bemötandet i receptionen till fingertoppskänslan i varje klipp.
Expansion och ny yta
När något funkar bra, är nästa steg aldrig långt borta. Cornelia har precis tagit över lokalen bredvid salongen, och den totala ytan landar nu på hela 180 kvadratmeter. Här ska fler upplevelser få plats, nya tjänster introduceras och salongen utvecklas till ett större skönhetskoncept. "Vi ska ta in en duktig tjej som sköter fransar och bryn, vi kan visa upp och sälja fler olika produkter. Det är ett perfekt komplement och gör helheten ännu bättre", säger Cornelia.
Bakom varje stark kvinna står ett starkt team
Cornelia är inte bara frisör och entreprenör – hon är också mamma, varumärkesbärare och kreatör. På sociala medier är hon ansiktet utåt, med glimten i ögat och saxen i handen. Men hon är noga med att lyfta sitt team. "Jag har ett grymt team bakom mig, det är en förutsättning för att allt ska fungera", säger hon.
Idag består personalstyrkan av sex personer, varav fyra är frisörer. Det är en tight grupp, sammanvävd av respekt, humor och en gemensam känsla för stil. Här råder hög energi och här får många idéer testas.
En salong med identitet
CULÖR by Cornelia är inte bara en framgångssaga – det är ett levande bevis på vad som händer när passion får styra, när tradition möter trend, och när förorten får blomma.
För Cornelia och hennes team så är det inte bara hår. Det är relationer. Det är uttryck. Det är identitet.