EM_marre_02

”Jag har aldrig en dålig dag”

Vi har sett hans fantastiska hårkreationer på bloggar och klubbscener, i tv-program och tidningar i över tio års tid. Nu senast Rebecca och Fionas sagolika svall eller Little Jinders kalla hårtoner i ”Så mycket bättre”. Möt Marwan ”Marre” Hitti – frisören som dagligen försöker överträffa sig själv.


 – Är man snygg i håret spelar det ingen roll vad man har på sig.


Orden kommer från frisören och entreprenören Marwan ”Marre” Hitti. Vi befinner oss på hans salong Bangs på Riddargatan, Östermalm, och har tagit oss en trappa ner. Det värsta snökaoset i Stockholm på 111 år pågår utanför, men det berör inte Marre värst mycket. Inte ens när strömmen en halvtimme senare går och släcker ner hela huvuddelen av salongen fallerar hans humör.


– Jag har aldrig en dålig dag! Jag säger till alla mina anställda att om de har en dålig dag får de stanna hemma. Det här yrket är som ett skådespeleri gentemot kunden, en tjänst som de betalar för. Kunden ska komma härifrån stärkt, fylld med glad energi – inget annat, säger han.


Marre är bestämd på rösten, men samtidigt ödmjuk och tillmötesgående. Han vet vad han vill och vad som måste göras på salongen – varje dag. The show must go on, oavsett dagsform eller om det råder snökaos och strömavbrott. För en nöjd kund är en otroligt viktig vandrande marknadsföringspelare, som med stor sannolikhet kommer att prata gott om besöket på Bangs.


– Kunden får klaga hur mycket de vill när de är här. Som frisör är man en terapeut, definitivt. Vi har kunder hela tiden och får höra så många olika saker. Genom åren har jag lärt mig så mycket om livet, förhållanden och vänskap. Jag har lärt mig att se olika mönster och kan ge tips och råd som verkligen fungerar.


Rummet som vi sitter i, precis som källaren i stort, är under renovering. Här nere fanns tidigare ett helhetskoncept med skönhetsbehandlingar inkluderat massage, botox och fillers. Men det fungerade inte så bra, medger Marre, och planen är nu att i stället fokusera på ögonfransar, naglar, make up och ansiktsbehandlingar – förutom huvudsysslan hår så klart.




Marre berättar engagerat om storartade framtidsplaner, som inte bara gäller källaren utan hela varumärket Bangs framtid. Det mesta är än så länge hemlighetsstämplat. Men Marre avslöjar ändå att det finns en plan att starta en egen produktlinje. Mer än så kan han inte säga.


På Bangs arbetar i dag tio frisörer, varav en är Marres fru Marcella Hitti.


– Här finns i dag många olika personligheter som tillsammans utgör Bangs. Förutom min fru arbetar Tobias här, en av Sveriges bästa ögonfransförlängare. Även Therese Friberg som också är en karismatisk frisör och klipper många kända ansikten.


Marre kom som 14-årig flykting från ett krigsdrabbat Libanon, till ett Sverige som han såg som ett paradis. Här såg han möjligheterna.


– Jag var driven väldigt tidigt, ville jobba och tjäna pengar. Mamma ville att jag skulle bli antingen läkare eller ingenjör, och eftersom jag ville göra min mamma stolt fanns frisör som yrke inte i min värld.


Trots det började han redan som 16-åring att klippa, främst kompisar, men det skulle dröja ett tag till innan insikten om att han skulle bli frisör infann sig. Under flera år testade han på en rad olika yrken, men klippte alltid vid sidan om.


– När jag väl hade bestämt mig tänkte jag att jag måste följa min egen dröm, så jag flyttade till Stockholm från Trollhättan för att gå en sexmånaderskurs på Academy of Hair.


Marre var en av klassens fyra bästa elever och blev anställd på en av skolans egna salonger. Det var där allt började. Marre märkte snabbt att kunderna började komma tillbaka och gillade hans sätt att klippa. Han började med att hyra en stol på en salong på Drottninggatan under några år(där han för övrigt också träffade Marcella för första gången).


– Sedan var jag med i Paradise Hotel 2005 och vann tävlingen. Poff! Plötsligt var jag med i en massa tidningar.


Redan tidigt hade han målet klart för sig att utnyttja denna uppmärksamhet på rätt sätt. I stället för att bli känd som ”Paradise Hotel-Marre” kämpade han för att bygga upp sin image som stjärnfrisör – inget annat. Han började klippa kändisar som Runar Sögaard, Elin Lanto och Malou Hansson. Målet var redan då att bli den mest omtalade frisören i Sverige.


– Jag var ute och minglade mycket, bjöd in alla kända personen som jag kände och klippte dem gratis för att få igång verksamheten. För jag visste att det skulle betala sig i längden, säger han och fortsätter:


– Om en kund älskar att komma hit, älskar mitt sätt att jobba och älskar sitt hår när hon går härifrån kommer personen att tala och skriva gott om mig. Jag skulle aldrig be om det, men de gör det ändå bara för att de är så nöjda.


För att bli känd på riktigt visste Marre att det krävdes något mer än att bara hyra stol hos någon annan. Han ville ha sitt eget ställe. Sagt och gjort, 2010 startade han en egen salong på Smålandsgatan och döpte den till Bangs. En dröm hade blivit sann.


I januari är det två år sedan de flyttade till större lokaler här på Riddargatan.


– Jag har kämpat riktigt hårt för att komma dit jag är i dag, det finns inga genvägar till framgång. För att lyckas måste du dessutom i grunden vara duktig på det du gör.


Men frisöryrket är inte bara ett hantverk, utan består av många delar. Till exempel måste man ha en väldigt hög social faktor.


– Jag är en väldigt social person. Grunden i frisöryrket handlar om att kunna vara en bra lyssnare. De flesta kommer till mig bara för att jag är en bra lyssnare och ger bra råd. Jag respekterar kundens vilja. Vill inte kunden klippa håret kort gör jag inte det.




”Sedan var jag med i Paradise Hotel 2005 och vann tävlingen. Poff! Plötsligt var jag med i en massa tidningar.”




Numera arbetar Marre aldrig gratis, uppbyggnadsåren är över sedan länge och han fokuserar i stället på att hela tiden utveckla både sig själv och konceptet Bangs. I dag är Marre så känd att han kan tacka nej till saker i stället. Inte för att han är arrogant och dryg och bara vill klippa. Nej, hit är alla välkomna, påpekar han, och drygt 80 procent av dem han klipper är ”vanliga” kunder. Några har till och med varit stammisar under 15 år. Huvudanledningen till att han inte längre ställer upp på allt är främst för hans egen hälsas skull. Det kostar att ligga på topp.


Precis som många andra frisörer vittnar om är yrket både psykiskt och fysiskt krävande, främst för axlar och rygg.


– Tidigare var jag också fullbokad under ett helt år, det var helt galet och jag fick nästan panik. Under ett helt år kunde jag inte boka in en enda ny kund. Så jag drog ner och i dag har jag endast öppet för bokning varannan månad. Jag vill ändå ta in nya kunder, så nu kan jag göra det en till två gånger i veckan, säger han nöjd.


Ibland får han även rycka in som ambassadör för Stockholm, som när folk från andra delar av landet dyker upp. Ett exempel på det är dagen innan då två kvinnor från Gävle kom på besök. De hade sett Marre i tv-programmet ”Trinny and Susannah” som spelades in för tre år sedan, men repriseras nu.


– De ville uppleva Stockholm på riktigt med kändisar och allt. Eftersom de kom hit lite för min skull kände jag mig priviligierad och ville ta extra hand om dem, så att de verkligen trivdes. De gick härifrån så glada och nöjda med både besök och hår.


Marre berättar att han har kunder som kommer hit från hela landet, som åker hit under dagen bara för att klippa sig.


– Bland annat brukar tre tjejer från Finland flyga hit bara under dagen för att få sina hår fixade.


När intervjun börjar lida mot sitt slut öppnas dörren till vårt rum och Marcella tittar in huvudet.


– Din kund har kommit! säger hon och byter några ord med sin man.


När dörren återigen stängs hinner Marre avslöja lite mer om planerna och tankarna inför framtiden.


– Jag har ett år framför mig som är fullspäckat av saker. Efter det tror jag att jag kommer att trappa ner. Jag är 41 år nu. Och när jag blir kanske 45 år funderar jag på att bara köra vissa nyckelkunder och njuta av livet. Men fram tills dess kommer jag att köra jättehårt – och aldrig ha en dålig dag!


Text & foto: Gustaf Andersson

2016-12-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies