Dela artikel

”Allt sker efter brukarens behov”

Med låg personalomsättning och hög kvalitet kan Care Allomsorg AB på Södermalm erbjuda en personligare hemtjänst. Dessutom har företaget mer än 15 års erfarenhet av ledsagning, avlösning och personlig assistans till barn och ungdomar.

Ett bra sätt för att lyckas med hemtjänsten är att som vårdbolag fokusera på personligt engagemang och hög kontinuitet inom ett mindre geografiskt område. På så sätt blir kvaliteten högre och kontakten mellan brukare och personal mer personlig. Så är fallet med Care Allomsorg vars hemtjänst är avgränsad kring Hornstull.
– Men självklart gäller det även att vara professionell i sitt arbete. Vi är måna om att brukaren ska få den hjälp som hon eller han är beviljad och att den utförs på det sätt som brukaren vill ha den. Vi är även bra på att hitta rätta personal och har därför en låg personalomsättning, säger Catharina Rosendahl, vd på Care Allomsorg.
– Vi får ofta höra att personalen är uppskattad. Inte minst från föräldrar till barn med olika funktionshinder. Det är väldigt tillfredsställande, säger Ulla Johansson, verksamhetschef.

Verksamheten, som övergick i privat regi 2002, har än i dag störst fokus på avlösning, ledsagning och personlig assistans för barn och ungdomar. Men i takt med att barnen växt upp har verksamheten utvecklats. Ungdomarna flyttade hemifrån och fick andra behov, och efterhand efterfrågades även hemtjänst och ledsagning för äldre.
– Vårt arbete är otroligt värdefullt och givande eftersom vi arbetar direkt med människors behov och för att tillgodose dem på bästa möjliga sätt, säger Eva Karlborg, samordnare.
Man strävar hela tiden efter att finna individuella aspekter, något som man tycks lyckas med eftersom antalet ärenden ökar med både nöjda brukare, anhöriga och biståndshandläggare som följd.
– Alla personer som vi arbetar med, oavsett insats, ska känna att de bemöts med respekt och omtanke. Allt sker efter brukarens behov!

2013-08-27