E-verksamheter följde efter
De flesta tänker på e-handeln när vi pratar om branscher som har gått från fysisk närvaro till digital. Det är inte konstigt att den parallellen dras. 70 procent av svenskarna handlar regelbundet på nätet. Det är mer än något annat land i Norden. Kläder och kosmetika är en stor varugrupp men det köps också mat, läkemedel och inredning.
Källa: Pexels
På senare år har fitness och träning börjat att digitaliseras. Många gym erbjuder träningspass och videoinstruktioner med övningar som kan göras hemifrån. Även sportföretag som Nike och Adidas har utökat sitt utbud med träningsprogram. Spelbranschen var tidig med att digitaliseras och har varit närvarande på nätet sedan början av 2000-talet. Spelarna får tillgång till bordsspel, spelautomater, betting och livespel direkt i mobilen och på datorn. De har utvecklats och uppdaterats med tiden. Idag går det exempelvis att logga in på ett online casino med hjälp av ett bankID. Det erbjuds verktyg för att främja ansvarsfullt spelande och spelare har möjligheten att sätta upp både insättnings- och förlustgränser.
Fördelarna med digitaliseringen
Det finns enorma fördelar med digitaliseringen, både för kunderna och verksamheterna. För kunden försvinner behovet att ta sig till en fysisk lokal eller anläggning då tjänsterna är tillgängliga oavsett plats. Tidsaspekten försvinner och kunden behöver inte tänka på att hen måste hinna ta sig till en butik innan de stänger. Möjligheten att kunna handla eller ta del av andra tjänster på egna villkor kan leda till en minskad stress och press.
Källa: Pexels
För verksamheterna innebär digitaliseringen minskade kostnader. Behovet av fysiska lokaler försvinner och beroende på vad som erbjuds kan det räcka med en lagerlokal. Gränserna suddas ut på nätet och tjänsterna och produkterna kan erbjudas i flera andra länder.
Nackdelarna med övergången
Det finns också nackdelar med utvecklingen. Vissa branscher har ett behov av mänsklig kontakt och närvaro. Den som enbart tränar hemifrån får inte samma assistans som på ett gym. Det innebär att övningarna kan utföras på ett felaktigt sätt, vilket kan leda till skador. En träningsinstruktör hade snabbt kunnat se felet och rätta till det. Personer som söker efter ett visst läkemedel kan inte tala med apotekspersonal på nätet på samma sätt som i en butik, utan måste vänta på svar. Det finns samtidigt en risk att de köper en produkt som inte hjälper dem.
E-handeln är i sin tur inte helt miljövänlig, även om många försöker använda miljövänliga leveransalternativ. Att erbjuda sina kunder gratis frakt och fria returer har lett till att många beställer mer än vad de egentligen tänker behålla. Det ökar påfrestningen på både leveransföretagen och utsläppen.
Källa: Pexels
Trots digitaliseringen tror marknadsanalytiker inte att den så kallade ”butiksdöden” faktiskt kommer att inträffa. Många verksamheter och konsumenter vill fortfarande ha en fysisk närvaro. Det är mer troligt att den fysiska närvaron effektiviseras och kombineras med digitaliseringen, för att passa vårt nya sätt att konsumera.