Malin Österlund har minst sagt en lång och gedigen erfarenhet av löner och ekonomi. Hon har jobbat inom flera, olika inriktningar inom ekonomi och redovisning och började för 18 år sedan att rikta in sig på löner, något som hon kände var helt rätt för henne.
– Man har ett regelverk man måste följa men det finns massor av kollektivavtal. Även om det inte finns kollektivavtal jämt finns det alltid ramar som man måste följa. Jag tycker att det är roligt med blandningen av arbetsuppgifter och gillar även samarbete med medarbetare, chefer och managers. Alla är måna om sin lön och går till jobbet för att få den, så det är en hjärtefråga, säger Malin.
Malin förklarar att hon har skapat sig en bra mix av kunder, som består av ett större bolag och några mindre företag som hon administrerar lönerna åt.
– Jag tycker det är kul att ha både små och stora kunder. Man lär sig något nytt hela tiden även om grunden är lika. Kan man grunderna och hur man ska räkna manuellt kan man lära sig de olika systemen snabbt. Jag tycker om variationen och att man ofta får en personlig kontakt med både företaget och de anställda.
Malin anlitas av kunder i olika situationer, som på något sätt vill förändra något inom bolaget.
– Jag gillar att komma in i företag som ska växa men också företag som sitter fast i sina processer, då jag kan hjälpa till att effektivisera och digitalisera.
Att lönehanteringen fungerar korrekt och effektivt hos ett företag är oerhört viktigt för både bolaget och de anställda som väntar på lönekuvertet. För att de inte ska ske felaktiga utbetalningar rekommenderar Malin att man ger en preliminär lönespecifikation till sina anställda.
– Då kan alla se att lönen stämmer och hinna återkomma om något har missats. Man har då några dagar på sig att korrigera innan bankfilen går iväg och på så sätt får de anställda rätt lön utbetald.
Om man som företag ska anlita en extern ekonomibyrå för att hantera lönerna är Malins tips att kolla upp hur länge de har jobbat med just lönehantering. De kanske har funnits länge på marknaden men inte har jobbat med lön längre än ett år. Titta också på vilka kunder och system de har och om de har stor personalomsättning.
När Malin började rikta in sig på löner var det inte lika vanligt som det är idag men det har också gjort att hon sticker ut, med sin långa erfarenhet av lönehantering.
– Jag har en bred kunskap. Samtidigt som jag har nischat mig på löner har jag också bokföringskunskaperna i botten, vilket gör att jag ser helheten och upptäcker om det blir något fel.
Malin förklarar att när hon är ute hos kund, behandlar hon alltid alla i personalen lika, oavsett vilken roll de har i bolaget.
– Alla vill ha rätt lön, oavsett om man är manager eller en vanlig anställd. Jag är dessutom öppen och samarbetsvillig och därför tror jag kunderna fastnar för mig, avslutar Malin.