Dela artikel

En uppstickare i hudvårdsbranschen

Babor har en lång och gedigen erfarenhet inom professionell hudvård. Företaget grundades i Tyskland redan på 50-talet och ända sedan dess har deras HY-Öl(en vattenlöslig rengöringsolja) varit en självklarhet i sortimentet och en av företagets stjärnprodukter.

Babors produktutbud kombinerar vetenskap och naturlighet på ett optimalt sätt. Varje individuell produktlinje är noggrant genomtänkt från produktutveckling till färdig produkt och kvalitetssäkras regelbundet.

Företaget arbetar även hårt för hållbarhet och miljö. Många aktiva ingredienser kommer från ekologiska odlingar, men Babors medvetenhet sträcker sig även till energiförbrukning och leveranser. Fabriken i Tyskland är miljöcertifierad, bland annat återvinns allt vatten och fett från tillverkningen och blir till energi. Gällande leveranser används bara DHL GoGreen och från tillverkning går produkterna direkt till återförsäljarna, vilket är unikt.

För bara ett par år sedan startades Babor Sverige, ett helägt dotterbolag till Babors huvudkontor i tyska Aachen, som drivs av vd Ewa Goos tillsammans med sina medarbetare. Trots att Babor Sverige bara funnits på marknaden sedan slutet av 2013 har de lyckats göra ett starkt intryck. Företaget har i dag redan över 200 kunder, som salonger och spahotell. Babor har dessutom ett Flagship Spa som ägs och drivs av Lars Calstrand på Blue Hotel – Lidingö.

Babor Sverige satsar starkt på Doctor Babor, en avancerad hudvårdsserie för olika hudproblem som exempelvis extremt känslig hud, acne, eller andra hudutmaningar. Doctor Babor passar båda könen och kommer i stilrena och lyxiga förpackningar som skapar intryck i badrumsskåpet.
   – Vi har en ökad efterfrågan på manlig hudvård och har därför valt att rikta Doctor Babor till män. Vi har bland annat producerat så kallade tutorials för manlig hudvårdsrutin dag och kväll som ni hittar på Youtube.

Med fokus på innovativ PR och marknadsföring, 360 graders support till kunderna gör att Babor Sverige växer snabbt. För varje dag kommer företaget närmare sin vision:
   – Inom tre år är vi topp tre! säger Ewa Goos.

2015-09-29