Dela artikel 3 min lästid

Fokusera på er affär och tillväxtresa, låt Centera ta hand om resten!

Stockholmsbaserade Centera är en digital och personlig redovisningsbyrå, som omvandlar företagets affärshändelser till mätbara siffror som kan användas i ett strategiskt syfte. De bollar era frågeställningar och hjälper er med målsättning. Har ni ingen egen ekonomiavdelning? Då är ni förmodligen i behov av en extern ekonomipartner.


Sedan Jenny Werbes klev in som delägare i Centera 2004, har byrån succesivt växt och sysselsätter idag ett tiotal redovisningskonsulter. Jenny, som var den första att av Srf Konsulterna utnämnas till årets auktoriserade redovisningskonsult, klev in med ett stort engagemang och en hög energinivå. Hon och kollegorna älskar ekonomi och utmaningen i att alltid vara lite bättre, leverera lite fler mervärden samtidigt som ha kul och utvecklas tillsammans. Ambitionen är att fortsätta att växa.


 -I takt med vår egen tillväxt har vi utformat Centera utifrån frågan: vad vill vi vara bäst på? Först och främst vill vi säkerställa en hög och kontinuerlig kvalitet. Sen vill vi vara bäst på härliga och energifulla entreprenörer som vill driva fram en idé som de brinner för. Vi hjälper till i uppstartsfasen och att bygga upp bolaget med rätt strukturer i grunden, för att sen finnas med när man växlar upp. Vi har haft kunder som kommit in med två pappersfakturor och en hyra, som med tiden övergått till 200 leverantörsfakturor i veckan, berättar Jenny som idag är företagets vd och enda operativa delägare.


Hög kvalitet, tillgänglighet och ett lösningsorienterat, nära samarbete. Jenny berättar att kunderna, som till största delen finns i Stockholm och är aktiebolag, överlämnar delar eller hela ekonomiprocessen till Centera.


-Det bästa vi vet är när man känner sig trygg nog att bolla alla frågor som rör ekonomin med oss, små som stora frågor. Vi ser till så att personalen tas om hand rätt och seriöst, med upprättande av personalhandbok och anställningsavtal. Vi ser över onödiga kostnader, försäkringar, sköter betalningar, skatter och avgifter samt diskuterar rapporter, investeringar och era mål. Ni ska kunna fokusera på vad ni är bäst på, vilket är företaget och själva affären. Resten sköter vi.


Redovisningsbranschens digitala resa har möjliggjort effektiva och automatiserade processer som frisätter tid för analys och rådgivning. Jenny förklarar att det finns en feluppfattning i att systemen gör redovisning enklare. 


- Ju mer som automatiseras, desto mer tid har vi över för ekonomiska frågor över lag. Vi jobbar effektivt och levererar alltid rapporter månadsvis. Men tvärtemot vad många tror, kräver digitaliseringen mer kompetens av oss redovisningskonsulter, vilket inte minst visar sig i svårigheterna vi ser när vi rekryterar personal. Man lär sig system och siffror, men inte vad siffrorna betyder. Vi tycker att man bör kunna hantera systemen rätt, men också att förstå och analysera siffrorna bakom knapptryckningen. Först då kan siffrorna omvandlas till ett underlag som kan användas strategiskt av kunderna. Hur kan ni tänka framåt? Vilken budget ska ni lägga? Går det att göra en investering? Det är här en duktig redovisningskonsult verkligen kommer till sin rätta. Med korrekta siffror finns utrymme till att fokusera på kundens utveckling och tillväxtresa. Och göra det på ett sätt som är det mest fördelaktiga för kunden, säger Jenny.


Centera har valt att jobba i team runt kunden, dels för att kunden ska dra fördel av flera kompetenser som kan stötta upp, dels för att finnas där för varandra. När spetskompetens krävs, har de ett omfattande kontaktnät att slussa kunden vidare i.  


-I stället för att outsourca personal, ser vi att kunden drar som mest nytta av vår kompetens när vi jobbar tätt tillsammans här på kontoret. Det är ett smart, säkert och kvalitativt arbetssätt som också gör det roligare för oss att arbeta. Ska vi vara bäst på vad vi gör, behöver vi kunna prata med varandra, finnas tillgängliga och ha kul. Vi älskar att bolla ekonomiska frågor, bokföring, lagar och att utvecklas tillsammans, likväl som att lyfta och peppa varandra. Det ska vara roligt att jobba och kul att komma hit. Energin vi får av varandra och att dela kompetenser och erfarenheter kommer definitivt kunderna till nytta! 


”Går det bra för kunden, går det bra för oss,” resonerar Centera. 


-Vi anpassar vår retorik och kommunikation till vem kunden är och levererar rätt underlag, till rätt person och på ett sätt som du som kund faktiskt förstår. Med detta underlag kan ni ta rätt beslut som tar företagandet framåt, avslutar Jenny Werbes. 




2022-01-28