Förser Sverige med välsmakande viner
Henkell & Co Sverige slog upp portarna så sent som i januari 2011. Som helägt dotterbolag till en av Europas ledande producenter av vin, tyska Henkell & Co Sektkellerei KG, är det varumärken som Chapel Hill, Törley och Henkell Trocken som står i sälj- och marknadsföringsljuset.
När vi frågar Mats Andersson, vd för Henkell & Co Sverige, vilket av företagets viner som är mest känt svarar han utan tvekan storsäljaren Chapel Hill. Ett marknadsledande vin som lovordas av svenska vinskribenter och har kammat hem Best value-priset på Vinordic Wine Challenge.
– Det är ett fantastiskt varumärke, säger Mats Andersson som har varit i vin- och spritbranschen sedan 1994 och bland annat suttit i koncernledningen för Vin & Sprit och Absolut Vodka.
Åsa Neumann, kommersiellt ansvarig för den svenska marknaden, flikar in att det torra fruktiga vinet Chapel Hill, med smak av äpple, päron och citrus, de facto toppar Systembolagets försäljning av mousserande viner.
– Och Törley ligger som nummer två just nu, tillägger Åsa.
Hon sökte sig främst till bolaget då hon tilltalades av den mindre organisationen med fler olika aktiviteter. Ett sådant exempel är den, för svenska marknaden, nya produkten Mionetto som precis lanserats på Systembolaget.
– Det är vi väldigt glada för, speciellt eftersom vi fick kämpa i sex månader för det.
Mionetto är en prosecco, ett torrt mousserande vin från norra Italien, och vars smak beskrivs som ungdomlig med inslag av päron, honungsmelon och citrus. Vinet är marknadsledande i USA och dominerar Italiens restauranger. Det som skiljer en prosecco från andra mousserande viner är att det fruktiga vinet ska drickas utan lagring när det är ungt. Intresset för vinsorten har vuxit enormt och försäljningen på Systembolaget har fördubblats på kort tid.
– Och då vill man vara med och ha en bra produkt där också. Mionetto passar som såväl sällskapsdryck som till lättare rätter av fisk och skaldjur, säger Åsa.
Henkell & Co. Sverige säljer inte bara produkter till Systembolaget, utan såväl restauranggrossister som dagligvaruhandel utgör kundkretsen. Den största delen av sortimentet består av mousserande viner, men även andra viner och alkoholfria produkter som den alkoholfria versionen av Chapel Hill som också finns i utbudet.
2013-01-10
Dela artikel