Dela artikel

Friskola med trygghet och delaktighet

På Friskolan i Kärna utanför Kungälv får eleverna vara delaktiga och känna en ”vi”-känsla. Skolan präglas av en trygghetskänsla och här får eleverna lära utifrån sina egna förutsättningar.

Att erbjuda barnen trygghet och att skolan har lärare som har tid för sina elever, var några av grundvisionerna när Mona Hurtig startade friskolan år 2000. 


       – Trygga elever tycker att det är roligt och får då förutsättning för att utvecklas. Grundtanken och visionen som Mona hade när hon startade skolan lever kvar än idag, säger Toni Karlsson som är rektor på skolan.

Skolan har totalt 212 elever i årskurs 0-9 och genom att de är en mindre skola känner alla varandra. Här tar de inte in några vikarier, utan lärarna på skolan hjälps åt. 


        – På den här skolan blir ingen osynlig. Det är kanske både på gott och ont men det skapar en stor trygghet för eleverna.

På Friskolan har de tagit bort benämningar som annars är vanliga begrepp inom skolvärlden. 


        – Vi säger inte att vi har raster, utan här har vi uppehåll mellan lektionerna, då både lärare och elever är ute på skolgården, säger Toni. 


På skolan finns heller inga stängda dörrar. Lärare och ledning har sitt mötesrum där eleverna får vistas. Här kan eleverna verkligen känna sig sedda och att en vuxen alltid finns i närheten.


De har också tagit bort platser som många gånger kan kännas otrygga för elever.  Här finns till exempel inga elevskåp utanför klassrummen, utan man har placerat dem i klassrummen istället. Någon matsal där eleverna äter på olika tider existerar inte heller. Här äter eleverna i lugn och ro, i sina hemklassrum. 


        – Barnen får också vara delaktiga med att göra salladen, som en del av hemkunskapen.


Skolan är mån om att engagera eleverna i sådant som de tycker är givande och som de kan vara delaktiga i. Varje år sätter skolan upp en cabaret, där alla elever får medverka. Medan någon sjunger och spelar teater kan en annan göra kulisser eller filma. 


       – Man besitter olika kunskaper och man ska få chans att visa dem.  De får bidra med det de är intresserade av eller vill utmanas i, utifrån sina egna förmågor och växa inom det. Det skapar en ”vi”-känsla och det är större än allt annat man vanligtvis lär sig i skolan. 


På friskolan låter man eleverna jobba utifrån sina egna förutsättningar. Här kan eleverna vara på olika sidor i matteboken eller använda olika material. Även om katederundervisning kanske passar en del, är det inte alltid något för alla. 


         – Vi tycker att man ska utgå från elevernas förmågor som kan omsättas till kunskap. Vår vision är att skapa demokratiska medborgare som bidrar till och fungerar i samhället. Här får eleverna lära sig av varandra och det är en viktig del. 


Till skillnad från många andra skolor har de normalt inga läxor eftersom de tycker att lärandet ska ske i skolan.


        – När skolgången går bra finns det inga skäl till att ta med sig jobb hem. Om de får en hemuppgift är det något som de redan känner till, annars ska föräldrarna hjälpa eleverna med något som de själva kanske inte vet. 


Med sina elever pratar de om att man ska respektera varandra och det är något som genomsyrar hela verksamheten, vilket också skapar en stor trygghet hos eleverna. Eftersom skolan är av den mindre skalan kan de också snabbt ingripa om något skulle inträffa.

För att skapa trygghet och en ännu större ”vi”-känsla anordnar skolan olika temadagar och event där barnen får umgås över åldersgränserna. 


På skolan jobbar de både ämnesintegrerat och åldersintegrerat, för att skapa variation. Här är eleverna ofta i mindre grupper, vilket ger lärarna mer tid till varje elev. 


         – Lärarna uppmuntras att undervisa på många olika sätt och vi har vansinnigt engagerade lärare. Jag tror verkligen att de känner att de gör skillnad. 


På skolan ser man till att eleverna kan sätta sig in i det de lär sig i ett sammanhang, för att engagera och skapa förståelse. Vid ett tillfälle fick eleverna i årskurs nio tejpa upp hela matspjälkningssystemet i idrottshallen och de yngre eleverna fick komma dit och ställa frågor. 


        – Kan man inte sätta fakta i ett sammanhang är det inte mycket värt. Vi tror på varierad undervisning som skapar nyfikenhet. 

På skolan får eleverna också göra många utflykter och resor. Bland annat får eleverna i årskurs sju göra en Sverigeresa medan åttorna reser till London.


Just nu finns det planer på att de under 2022 ska bygga en ny skola, med samma tänk och värderingar men i nya lokaler. 

Även om skolan vill fortsätta att vara den mindre skolan ser de gärna att de elever som vill söker till dem. 


         – Om det är någon som vill söka en plats hos oss är de mer än välkomna, avslutar Toni. 

2019-10-28