Dela artikel

Fru Olsson hjälper överbelastade företag

Vad som började som en deltidssyssla med att sköta ett bokförlags korrespondens är i dag ett bolag som i både Sverige och Finland hyr ut personal och sköter uppdrag som kundtjänst och produktpackning som många företag inte hinner med.

– Det handlar om relativt enkla uppdrag, men sådant som ska göras snabbt. Vi kan få in ett jobb där flera tusen brev ska öppnas och där företaget vill ha det sammanställt dagen efter, då har vi personal inhouse som är flexibla och kan ta sig an det, förklarar Carina Stjernström Ameén, grundare och vd av Fru Olsson.

Hon startade för 20 år sedan, då med att ta hand om kundbreven åt ett bokförlag. Verksamheten växte snabbt och efter ett år hade Carina sex anställda och blev själv tvungen att sluta sitt ordinarie jobb. I dag finns alltifrån uthyrning av administrativ personal till att sköta ett bolags telefonväxel i Fru Olssons verksamhet.
   – Vi har både en bemanningsdel och en inhouseverksamhet och kan fixa det mesta en kund efterfrågar. Det handlar mycket om enkla uppdrag som ska göras snabbt när företagen själva inte hinner med, förklarar Carina, som i fjol sålde större delen av bolaget men jobbar ändå kvar som vd och styr verksamheten på samma sätt som hon alltid gjort.

Andra uppdrag kan vara att sköta bokningar åt en stor spaanläggning, administrera butikers kundklubbar och hantera bok- och tidningsprenumerationer. En uppdragstyp som är på stor frammarsch är packning av beställningar åt webbutiker. I dag har företaget ansvar för att ta emot ordrar och packa åt flera stora bolag och fler är på gång.
   – Vi får företagens beställningar direkt till oss och har produkterna som ska packas i våra egna lager. Det är något som kommer mer och mer och vi är i full gång med att leta nya lager för att framöver kunna expandera den biten.

2014-09-12