Dela artikel

Kreativa profilprodukter med miljöfokus

Creon förser sina kunder med hållbara och kreativa profilprodukter, som till exempel OKQ8:as arbetskollektion och Atlas Copcos globala merchandiseshop. - Det som gör oss unika är vår kombination av ett modernt profilföretag och en vass reklambyrå. Genom kreativ kommunikation kring produkterna vi tar fram bistår vi våra kunder med allt från employer branding och varumärkesutveckling till social media och content marketing. Vår drivkraft är att hitta nya sätt att öka värdet av produktmedia, säger Camilla Simonson, VD på Creon.

Creon startades i Växjö för tjugo år sedan av delägarna Micke Svensson och Johan Lindberg. De kom båda från profilbranschen och har under åren lett och utvecklat bolaget till vad det är idag. För 1,5 år sedan bestämde de sig för att göra verksamheten mer självständig och anställde Camilla Simonson, som hade en lång erfarenhet av konsumentindustrin, som extern vd för bolaget.

Creons portfolio sträcker sig över många fält, allt ifrån kampanjprodukter i butik till välkomst kit för nyanställda till arbetskläder för gruvindustrin.


         – Det här är ett media som skapar stolthet och interaktion. Rätt gjort är produkterna en kommunikationsbärare som man har med sig varje dag och inte bara någonting man delar ut, säger Camilla. 


Creon har idag ett 20-tal anställda i Växjö, Stockholm och Malmö, och de besitter kompetens inom allt från logistik och inköp till art direction och copywriting. 


När det kommer till varumärkesutveckling hjälper Creon sina kunder med att grafiskt tolka kundens guidelines till produktmedia, (annars är det oftast bara logga och färg som finns att jobba med grafiskt på produkterna). Ett exempel är ett mönster baserat på Atlas Copcos nyckelinnovationer som arbetats fram till ett grafiskt mönster som förhöjer produkternas utseende och bidrar till storytelling om företaget.


         – För Atlas Copco blev det en stark kommunikationsbärare och de har nu tagit in det som ett bärande element i deras guidelines, vilket vi ser som ett väldigt bra betyg till Creon.


Ingen kunds sortiment är den andres likt, allt utgår från vad man som kund vill förmedla och de behov som organisationen har. 


        – Vi försöker alltid att hitta produkter som ligger rätt i tiden. Nu är det till exempel mycket teknikprodukter som trådlösa speakers och olika former av laddningsfunktioner som är populärt. Vi jobbar också mycket med att koppla samman den fysiska världen med den digitala genom att tänka kreativt och skapa engagemang hos våra varumärkesambassadörer.


Alla kunder har sin egen webbshop helt i eget namn och design där ordern tas emot. Creon har de senaste åren gjort stora investeringar i systemstöd och har idag ett helt integrerat system allt för att kunna leverera en snabb och kostnadseffektiv logistik till kund. Creon förser idag sina globala kunder i mer än 130 länder och det blir ca 16 000 sändningar per år. Miljöfokus och hållbarhet är i stort fokus och alltfler kunder efterfrågar produkter i återvunna material. 


       – CSR har varit och är en mycket viktig del eftersom vi företräder våra kunder i deras namn. Vi arbetar hela tiden för att göra våra produkter mer hållbara och flera av våra kunder har också en märkning och klassning av sina produkter ett system som vi kallar ”Good” to ”Great”. Vi miljökompenserar också våra frakter.


Creon är också GOTS-certifierad och medlemmar i FN:s global Compact. Gots är en miljömärkning för bomull och för att bli certifierade krävs det att man håller miljöfokuset i alla led, från råvara till fabrik, distributör och slutligen återförsäljare. 


      – GOTS är en så kallad Closed Loop, det vill säga för att få sälja en GOTS produkt måste alla ingående delar och led i produkten vara certifierad.

2019-10-31