– Vi har hittat vår position på modemarknaden, säger Sandra Arve. Vår kund är en kvinna i olika åldrar som är mätt på kedjornas utbud. Hon vill ha något annat - ett plagg som inte alla har, av fin kvalitet och till ett bra pris.
Lyckliga jag ägs och drivs av Sandra och finns i ny, snygg lokal i Sollentuna Centrum.
Butiken öppnade med dunder och brak i maj och kunderna har snabbt hittat hit.
– Jag har jobbat i modebranschen i nästan 20 år, berättar Sandra, och har erfarenhet av både franchise och kedjor. Jag kände att jag stod och stampade litegrann på samma ställe som franchisetagare och bestämde att jag vill använda min kunskap, kompetens och den erfarenhet jag samlat på mig till att starta en egen butik, med ett eget koncept. Vi fick möjligheten att ta över den här drömlokalen och när vi väl satte butiksnamnet, Lyckliga jag, har allt rullat på fint.
Lyckliga jag lämnar givetvis tolkningsutrymme, men den känsla Sandra vill åt är den där härliga känslan som blir när man hittat ett plagg man verkligen gillar, passar i, och som dessutom är plånboksvänligt. Sandras medarbetare är lika väl utvalda och handplockade som sortimentet i butiken. De kompletterar varandra och har utbildning inom textil, sömnad, service eller styling.
– Våra kunder vill ha service. Vi har lojala kunder. 80 procent som handlar här är återkommande kunder. De handlar oftast inte kläder över nätet utan de vill ha en fysisk butik. Vårt sortiment ska passa våra kunder, det ska sticka ut litegrann och inte vara så mycket ”bas-t-shirts för 79 kronor”. Jag skulle beskriva vår kund som en mogen, medveten tjej eller kvinna, som är kläd- och modeintresserad och gillar att förnya garderoben med färgglada plagg.
Lyckliga jag får kontinuerligt in nya leveranser varje dag och butiken skyltas om och byggs om en gång i veckan. Vi frågar vad som gäller för hösten och Sandra säger att den blommiga trenden håller sig kvar och rutorna kommer stort. När vintern är över blir det knalliga neon-färger i butikerna: klarrött, knallgult och starkt grönt.
– Det är viktigt för oss att varje kund ska trivas i butiken och känna att här finns något för mig, att du inte behöver vända i dörren på grund av prislappen, att du ska gå härifrån med en påse med något du känner dig snygg i, med en känsla av – Lyckliga jag.