Dela artikel

Våga växa långsamt! 

Strategin att växa försiktigt blev markentreprenörens framgång. Trots den höga konkurrensen är familjeföretaget Mark & Grund AB starka noStrategin att växa försiktigt blev markentreprenörens framgång. Trots den höga konkurrensen är familjeföretaget Mark & Grund AB starka nog att tacka nej till arbeten. "Vi tar inga genvägar."

Sune Jonsson bildade 2002 bolaget Mark & Grund AB tillsammans med sönerna Peter, Samuel och mågen Hans-Erik Hellström. Likt de flesta nystartade företag var de första åren trevande för familjeföretaget Mark & Grund AB. Framtiden var osäker och konkurrensen i Umeå var och är fortfarande tuff. Men allteftersom började kundkretsen bli större och verksamheten växa.


– Vi fick mer och mer jobb vilket ledde till fler anställda och fler maskiner, säger Hasse. 


Även om företaget idag har 33 anställda, har vägen hit frodats varsamt. 


– Vi har ju vuxit försiktigt och det har ju egentligen varit planen, att växa efter egen kraft och ha råd att växa. 


Med det menar delägarna en försiktig ekonomi där risktagande beaktas i de olika projekten. De händer ofta att de är flera företag som slåss om ett och samma jobb, vilket leder till att prislappen sänks. Tyvärr påverkar det kvaliteten. 


 – Vi avstår hellre från att ta ett sådant uppdrag, än att göra ett halvdant arbete för en billigare kostnad. 


Den viktigaste referensen är kunden. 


– Vi är väldigt måna om att utföra ett bra arbete, oavsett. Nöjda kunder är ju återkommande kunder. Så redan från start har vi haft "inga genvägar" som policy. 


182079 M&G1


Taktiken visade sig bli deras triumfport. Genom att höja ribban, ha en försiktig ekonomi och våga växa långsamt är de idag ett välkänt namn för den som behöver anlita mark och anläggningsarbeten. Marknadsföringen sker lokalt både genom tidningar och digitalt på nätet.


– En stor fördel är att synas lite överallt. 


Vi har ju bilar, mycket fordon och det är billig marknadsföring. Men helt klart är ryktet det vi värnar om mest och det som ger mest jobb. Målet har varit att kunna utveckla företaget framåt men även på bredden.


– Målsättningen och den stora utmaningen har varit att kunna sysselsätta de som vi har anställt och i den här branschen går det ju alltid trögare på vintern. 


Idag är alla 33 anställda sysselsatta året runt, trots att det är betydligt mindre markarbeten som går att uträtta under vintern. Genom att bredda sina tjänster utför de idag alla typer av markentreprenader för företag, myndigheter och privatpersoner.


– Kunderna är nöjda mest med att vi håller det vi lovar. Vi löser uppgifter på bästa sätt och vi har en del komplicerade projekt och det är en del av utmaningen. 


Kvalité, miljö och nöjd kund är tre nyckelord som företaget arbetar efter. Nästa steg är att certifiera sig i Kvalité miljö och arbetsmiljö. 


– Det enda som egentligen fattas är tid. 

2018-03-20