MR Autoservice är en serviceinriktad bilverkstad i Kungsbacka utanför Göteborg som precis firat femton år i branschen. Ägaren Martin tog över verksamheten 2009. “Det var en kompis pappa känd som Geba Göran som frågade om jag ville ta över”, berättar han. Han jobbade på en annan verkstad på den tiden, hade varit där i åtta år och kände att det var dags att pröva något nytt.
“Det var en dröm som gick i uppfyllelse.
“Det kändes kul att testa att driva eget, som ett naturligt nästa steg helt enkelt”, minns Martin om hur det kändes att kliva in som ägare. Men bil- och motorintresset började så klart inte där. Nej, det har han haft mycket längre än så, hela livet faktiskt. Som för de flesta började det med mopeder i de tidiga tonåren.
Jag visste redan när jag var liten att jag skulle hålla på med bilar, den vägen stakade jag ut tidigt, så det är klart att det var lite av en dröm som gick i uppfyllelse när jag tog över här.

Ett arv sedan 65 år
När Martin tog över hade verkstaden redan funnits i femtio år. Det fanns ett arv att förvalta. Kundkretsen hade lärt sig att förvänta sig service i toppklass och det är något som Martin varit noga med att upprätthålla. Så här femton år efter starten måste man säga han lyckats bra med det.
En allbilverkstad med bredd
Idag är MR Autoservice en allbilsverkstad med fem anställda. Man tar emot bilar av alla märken och årsmodeller, reparerar och servar, byter olja och ser över bromsar, servar automatväxellådor och felsöker. Dessutom gör man däckbyten och har däckhotell. Kunderna kommer från hela Göteborg och bland dem finns både privatpersoner och företag.

Specialiserade på automatväxellådor
I det breda serviceutbudet på MR Autoservice finns vissa saker som sticker ut lite extra, förklarar Martin. “En sak som gör att vi skiljer oss från många verkstäder är att vi spolar växellådor, det är det inte så många som gör”, berättar han. “Många kunder kör långt för att få den servicen utförd.” x§En viktig del av arbetet är också att ständigt följa med när den svenska fordonsparken uppgraderas och förändras.
Nu kommer ju elbilar mer och mer. Då är det viktigt för oss att hänga med. Vi servar och reparerar mycket elbilar redan och faktiskt är skillnaden inte så stor som man kan tro. Även elbilar har ju bromsar och rörliga delar som till exempel hjullager och länkarmar som behöver bytas.

“Vi följer serviceprotokollet till punkt och pricka”
Martin trivs med bredden i verkstaden, i synnerhet med att arbetet är både omväxlande och utmanande. “Att jobba på en märkesverkstad passade mig inte så bra egentligen”, förklarar han och fortsätter:
Jag gillar ju alla typer av bilar, så att ha en allbilsverkstad passar mig bäst. Jag gillar utmaningar och att få sätta mig in i en ny fordonstyp och lösa problem helt enkelt. Vi har allt vi behöver för att serva och reparera de vanligaste bilmärkena. Och vi gör allt som biltillverkarna kräver för att garantierna ska gälla. Det finns ett serviceprotokoll som man ska följa och det gör vi till punkt och pricka.
Kunden i centrum: “De ska kunna lita på oss!”
En annan sak som Martin är noga med är kundservice. “Vi försöker alltid göra jobbet så snabbt som möjligt och till ett så bra pris som vi bara kan”, konstaterar han. “Och alltid vara öppna och transparenta mot våra kunder, de ska kunna lita på oss och veta att vi alltid gör det lilla extra!”