Maxar effekten av marknadssatsningen
Det handlar om marknadskommunikation. Profilprodukter – allt från de väldigt enkla produkterna till de lite dyrare relationsgåvorna. Det är vad profilbyrån Reklamtrion erbjuder sina kunder.
Det som en gång bara var en rolig prylbransch har i dag i stället blivit en etablerad del av reklambranschen.
– Vi börjar tas på allvar eftersom fler märker att profilprodukter faktiskt fungerar och till skillnad mot reklam i tv eller radio kan produkterna leva väldigt länge, säger Matts Fåhraeus
Han leder företaget Reklamtrion och exemplifierar med nyttoprodukterna som används varje dag och påminner om företaget varje gång användaren ser logotypen. Ta till exempel den gamla klassiska profilprodukten pennan, den ska man enligt Matts inte underskatta. Alla använder pennor och de utgör drygt tio procent av branschens omsättning.
– Det är en väldigt bra budbärare, lite opersonlig om den är billig i plast men fungerar mer som en relationsgåva om den är av finare slag.
Konkurrensen i branschen är hård och det gäller att hitta sin nisch för att överleva. Grundarna till Reklamtrion bestämde sig snabbt för att satsa på import från Asien.
– Det är en av våra hörnstenar. Vi satsade också på design tidigt och har våra egna designers. De två delarna är oerhört viktiga, de gör att vi kan göra mer kundunika produkter, säger Matts.
Utmaningarna varierar kraftigt för Reklamtrion, som framför allt arbetar mot det privata näringslivet. Från småkunder till stora rikstäckande bolag. Kunderna ber om allt från att bara vilja ha sin logotyp på en färdig produkt till att vilja prata mer i marknadskommunikationstermer.
– Det beror mycket på mognaden hos företaget man arbetar med eller mot och vad de har för behov. Vill man sticka ut, som marknadsföring handlar om, är det skräddarsydda produkter som skiljer sig från standardsortimentet.
2012-12-17
Dela artikel