Anne de Sanini och Lamula Nganda kände efter år inom vitt skilda yrket
att de ville arbeta med människor och bidra till något viktigt.
– Lamula är socionom i grunden och jag har vid sidan om mitt arbete
inom reklam studerat bland annat psykologi. Vi är helt enkelt två eldsjälar som
vill arbeta inom omsorgen och göra det bra, säger Anne de Sanini.
För Livis Omsorg fyller de anhöriga en viktig funktion. Dels för att de
ger en historia till den brukare som inte själv kan uttrycka sig, men även i
sin kraft att kunna förändra och påverka.
– Vi arbetar mycket med våra kunders nätverk och har nära kontakt med
de anhöriga. Det är viktigt att de närstående engagerar sig, uppmärksammar
orättvisor och driver på viktiga förändringar. Vi kan inte förvänta oss att en
gammal människa ska orka förändra det som inte är bra, säger Lamula.
Därför ser Livis Omsorg också en poäng i att införa enkäter där de
anhöriga får möjlighet att utvärdera vården.
– Som det ser ut nu är det nästintill skrattretande. Vissa brukare
måste be sin hemtjänst om hjälp att fylla i utvärderingen. Då kan det vara
svårt att svara uppriktigt, konstaterar Lamula och skrattar.
Det är en glädje och ett engagemang som präglar Livis Omsorg. Här tror
man att de små sakerna betyder mest, som att exempelvis tilltala kunden på ett
respektfullt sätt. Samtidigt ser de hur vården kan bli bättre om de större
perspektiven förändras.
– Många av resurserna inom hemtjänsten är snedfördelade. Personer som
inte har något vårdbehov får det ändå, och det på bekostnad av någon som
verkligen behöver stöd. Här borde ansvariga göra kontinuerliga stickprover för
att försäkra sig om att resurserna fördelas rätt, säger Anne de Sanini.
När det gäller den enskilde brukaren tycker de i stället att det fria
valet bör få större fokus.
– Det ska vara lättare att byta hemtjänstföretag om man inte är nöjd.
Den fria viljan måste få mer utrymme.