Detta är en annons. +18, stodlinjen.se
Hur mycket betalar företagen för denna typ av reklam?
Med tanke på vilka summor företagen spenderar på reklam vore det väldigt konstigt om de inte är framgångsrika. När den numera pensionerade tennisspelaren Roger Federer stod på toppen av sin karriär, runt 2017, sägs han till exempel ha tjänat hela 475 miljoner kronor om året på sina sponsorskap. Denna summa kom dock från många olika sponsorer, inte ett och samma företag.
Faktum är att det är svårt att finna exakta siffror om hur mycket företagen betalar för sponsorskap av stjärnor inom en viss sport. Med tanke på hur mycket pengar Roger Federer tjänade på sina sponsorer är oddsen höga för att vi talar om flera miljoner kronor, vilket ocksåstämmer. Det finns också fall då vi i stället talar om miljarder.
Exakt hur stora summorna blir avgörs av den aktuella atletens status, samt hur stor sporten han eller hon utövar är. Ju högre stjärnstatus och större sport, desto mer pengar rör det sig i regel om.
De största sponsorskapen för individuella idrottare
Enligt en lista från 2023 är, eller var åtminstone då, följande atleter de som tjänar eller har tjänat mest på sina sponsorer:
1. Den bästa basketspelaren någonsin, Michael Jordan, ingick redan 1984 ett samarbete med Nike. Det resulterade bland annat i de numera världsberömda Air Jordan-skorna. Framför allt har sponsorskapet, som fortfarande pågår, hittills inneburit att Jordan tjänat ungefär 1,3 miljarder dollar vilket motsvarar 14,284,653,242,990 kronor!
2. På andraplatsen har vi en fotbollsspelare som tveklöst tillhör en av de bästa någonsin, nämligen Cristiano Ronaldo. Precis som Jordan är Ronaldo sponsrad av Nike. Redan 2016 ingick de båda parterna ett livslångt avtal som ska ha givit stjärnspelaren 1 miljard dollar, eller 10,979,693,467,400 kronor.
3. Basketspelaren och superstjärnan LeBron James har också ett avtal med Nike som,när James fyller 60 år, förväntas ha resulterat i 1 miljard dollar. Det rör sig alltså om samma summa som Ronaldo tjänar.
4. Ännu en av historiens bästa fotbollsspelare, Lionel Messi, har också ett livslångt sponsorskap som uppgår till 1 miljard dollar. Dock är inte Nike med i bilden i detta fall, utan Messi är sponsrad av Adidas.
5. Roger Federer, en av de allra bästa tennisspelarna någonsin, ingick 2018 ett tioårigt avtal med japanska Uniqlo värt 300 miljoner dollar. I svenska kronor rör det sig om 3,291,494,579 kronor.
På kvarvarande platser listar vi bara namn, sport, företag och summor.
6. Rory McIlroy, golf, Nike, 250 miljoner dollar;
7. Steph Curry, basket, Under Armour, 215 miljoner dollar;
8. Derrick Rose, basket, Adidas, 185 miljoner dollar;
9. David Beckham, fotboll, Adidas, 160,8 miljoner dollar;
10. Tiger Woods, golf, Nike, 105 miljoner dollar.
Med tanke på summorna ovan, samt hur länge reklam med idrottsstjärnor existerat, lär denna marknadsföringsstrategi utan tvekan fungera. Man får inte heller glömma vilka jättar det rör sig om. Se bara vilka summor som Nike spenderar på att sponsra diverse superstjärnor.
Det vi har tagit upp ovan ligger till grund för vår slutsats att sponsorskapen är något som företagen i det långa loppet tjänar stora summor på. Om så inte vore fallet hade denna typ av marknadsföring inte fortsatt existera under en så pass lång period som den har.