SparClean Städtjänst AB har sedan 2018 utfört städtjänster med kvalitet, som både värnar om miljön och ger kunderna skinande, rena hem. Susanne Nilsson som äger och driver SparClean Städtjänst fick idén till företaget när hon jobbade inom hemtjänsten.
– När man städade åt de äldre var man alltid begränsad i vad man fick göra och vad man hann med. Genom att starta ett städföretag skulle jag kunna hjälpa de äldre med all den städning som de behöver hjälp med, då vi tillsammans kan komma överens om vad som ska städas.
Inom företaget jobbar de idag endast mot privatpersoner och framförallt består kunderna av pensionärer och barnfamiljer. Deras kunder finns i Halmstad och Falkenberg med omnejd, då Susanne har anställd personal på båda orterna, som uppgår till fem fast anställda samt några vikarier.

Inom företaget finns ett stort miljötänk då de använder miljövänliga produkter så långt som det är möjligt.
– I vissa fall som när vi städar badrum och toaletter behöver vi bakteriedödande medel och då gör vi ett undantag men i stort har jag speciellt utvalda märken. Bland annat köper jag medel från ett företag i Halmstad som har jättebra produkter.
Nya kunder vänder sig ofta till företaget via deras hemsida. Därefter kontaktar Susanne kunden och bestämmer tid för ett första möte.
– Jag åker dit och pratar en stund, för att se hemmet och ta reda på vad de vill ha hjälp med. Det är viktigt att låta kunderna bestämma och jag skräddarsyr alltid städuppdragen efter deras önskemål. När jag vet vad de vill ha hjälp med beräknar jag hur lång tid det tar och ger dem ett kostnadsförslag. När de ska utföra städning hos en ny kund skriver Susanne alltid avtal med dem, där det bland annat står att de har en ansvarsförsäkring som gäller om något skulle inträffa under städningen.

De brukar utföra städning i hemmen med någon veckas mellanrum och kunderna förbinder sig aldrig till något abonnemang, utan har bara en uppsägningstid på två veckor.
När Susanne och hennes anställda utför hemstädning öppnar de aldrig skåp eller lådor, utan städar på ytorna, såvida kunden inte önskar annat.
– Finns det ett kontor i hemmet brukar vi heller inte damma på kontorsbordet, i så fall får de plocka undan känsliga papper.
Susanne erbjuder även sina kunder flyttstädning, då de städar allt som behövs och även ger städgaranti.
– Vi fakturerar inte kunden innan lägenheten eller husets har godkänts av nästa hyresgäst.
Inom företaget har Susanne anammat många mjuka värden och det märks att hon är mån om att kunderna ska känna sig trygga, något som hon också får beröm för.
– Jag tror att de känner sig trygga i och med att jag alltid åker dit innan städningen ska utföras samt att jag har både avtal och försäkringar. Det är nog också en stor trygghet att vi är ett företag av det mindre slaget, då kunderna vet vem som kommer dit och städar, avslutar Susanne.