Robin So¨derling tennis

Vilka idrottsstjärnor äger sina egna företag?

Är det framtidens fotbollsstjärnor som formas och som senare kommer spela i de klubblagen du sedan lägger en topptipset rad i? Att idrottsstjärnor driver företag på sidan av sin karriär eller blir entreprenörer efter karriären är ingen nyhet och det finns många att nämna. Anders Svensson är en av dem som år 2017 tog TOCA Skills Academy till Sverige för i hopp om att forma framtidens fotbollsstjärnor. 


Idrottsstjärnor som inte bara dominerar på plan, utan även utanför som till exempel Serena Williams, Robin Söderling och Jon Olsson är stora namn inom idrotten för att bara nämna några få. Det de har gemenskap är att de även är entreprenörer på sidan av sporten eller tog steget och blev det efter avslutad karriär.


Skapa möjlighet för framtidens fotbollsstjärnor

Anders Svensson var aktiv i de svenska fotbollslandslaget fram till 2013 och lade skorna på hyllan 2015, efter spel i bland annat det engelska klubblaget Southampton FC och avslutade sedan sin karriär i IF Elfsborg. År 2017 tog han in TOCA Skills Academy till Sverige i hopp om att hjälpa unga spelare med den extra träning de behöver för att öka möjligheterna för dem att kunna ta sig till elitnivå. När Anders ser tillbaka på sin tid inom fotbollen kan han med säkerhet säga att han inte hade spelat mot de världsstjärnor han mött på planen genom sin karriär om det inte var för alla extra timmar han lade ned utanför de ordinarie fotbollsträningarna. Därför vill han hjälpa dagens ungdomar med att få den möjligheten genom TOCA Skills Academy som ger ungdomar den extra personliga träningen med boll de behöver för att utvecklas som individuella fotbollsspelare. 


Den bästa tennisbollen hade ännu inte blivit skapad

Robin Söderling hade vid 26 års ålder blivit en av Sveriges främsta tennisspelare och var rankad som nummer fyra i världen. Tyvärr tog hans framgångsrika tenniskarriär slut alldeles för tidigt på grund av en körtelfeber infektion som han aldrig riktigt kunde återhämta sig från. 


Robin Söderling. Foto: Bildbyrån


Idag mår han bra och är entreprenör och driver bolaget RS tennis som framförallt tillverkar tennisbollar och andra accessoarer för just tennis, men även material till den hippa sporten Padel som har tagit Sverige med storm. Idén växte fram när han fick frågan av en journalist vilken som var den bästa tennisbollen han någonsin hade spelat med. Eftersom han inte kunde svara på frågan bestämde han sig för att utveckla och producera sin egen tennisboll som han idag är mycket stolt över.


Ditt onormala är någon annans normala

Jon Olsson är en före detta professionell freeskiing och alpin skidåkare från Sverige med bland annat guld i stora tävlingar som X games där han under sin tid vann totalt 10 medaljer, vilket gjorde han tillsammans med amerikanen Tanner Hall historisk med flest medaljer genom tiderna. 


Idag är han multientreprenör och driver bland annat väskföretaget Db och klädföretaget C’est Normal. Db eller Douchebags som det tidigare hette grundades då han tillsammans med sin medgrundare tyckte det inte fanns några premium resväskor på marknaden som utfyllde behoven. I en tillvaro där man reser världen över, till bland annat olika skidorter och surfingstränder krävs det utrustning med bra och tålig hållbarhet. Efter lansering blev utrustningen snabbt populär världen över. 


Klädföretaget C’est normal som han driver med bland annat sin fru grundades 2018 och var bland ett av de mest populära varumärken i sociala medier under samma år. När de skulle lansera sin första kollektion 2019 hade de producerat runt 5 000 produkter som de trodde skulle räcka några månader framöver, vilket det inte gjorde. Utan när lanseringen släpptes sålde de slut på endast några minuter.  


C’est normal som kan översättas till ”det här är normalt”, är skapat som ett uttryck efter den livsstil de lever. Tanken är att utmana alla som kommer i kontakt med varumärket att tänka på deras mening med livet. Det som du tror är normalt kanske skiljer sig helt och hållet från vad någon annan tycker är normalt. Det finns inte bara ETT normalt sätt. 


Skapa motivation genom kläder efter väder

Marcus Hellner som är före detta längskidåkare med ett flertal OS guld och världscupvinster bakom sig driver idag i samarbete med outnorth.se klädesföretaget Hellner. Klädesmärket är anpassat efter de nordiska årstiderna för skidåkning och löpning där varje plaggs funktioner ska ha ett tydligt syfte. Marcus tog fram kollektionen i syfte att skapa mer motivation till träningen. Vissa dagar kunde han tappa suget för att ge sig iväg och träna, speciellt de dagar då det var märkt och kallt ute. Därför vill han kunna motivera och föra sporten vidare genom hans nya varumärke. 


Framhäva varje individs bästa jag

På plats 33 i världens bäst betalda atleter under 2020 har vi berömda tennisspelaren Serena Williams. Idag är hon inte endast känd för sina 23 grand slam titlar utan driver flera företag, samt har investerat i mer än 50 startup företag som är grundade av kvinnor och minoriteter. Hon är känd för hennes starka och självständiga personlighet och just det var något som fick henne att starta hennes klädesföretag S by Serena, som kan resonera med hennes vision och värdighet. Självsäkra och dynamiska stilar designade av henne själv som ska framhäva varje individs bästa så de känner sig som deras bästa jag. 

Läs mer...

2021-04-21

EM_fobab_01

Snickare och entreprenör med bred kunskap

Artikel Med stor flexibilitet utför Fobab alltifrån små till större uppdrag åt många företagskunder i Stockholm. Alla uppdrag utförs med stort engagemang och för dem är ingenting omöjligt.
EM_hundarnas hus_03

Hunddagis i trygg miljö

Artikel På Hundarnas Hus får hundarna vistas i en lugn miljö, samtidigt som de tas om hand av personal med mycket kunskap. Här finns förutom hunddagiset även en butik med foder och tillbehör, hundtrimning och...
EM_mercedes.murat_04

Mercedes Murat

Konstnären som balanserar känslofylld konst med hårt fysiskt arbete.

Holknekt_webb3

Per Holknekt

Från brädan till scenen

_webb_BI1

Caia cosmetics

Skönhet är bra självkänsla och ett vackert leende enligt grundarna av det nya raketvarumärket inom smink: Caia cosmetics.

Arkiv