134150_vektorgrafik

Webbplatsen navet i all marknadsföring

Det är i första hand företagets vd och marknadschef som ska arbeta med webbplatsens upplägg – inte IT-avdelningen. Detta menar Fredrik Colling, vd på Vektorgrafik. ”I dag är webbplatsen navet i all marknadsföring. Cirka 90 procent av alla mottagare besöker er webbplats oavsett hur ni har annonserat. Då gäller det att den gör sitt jobb!”.

Allt började precis efter att IT–bubblan spruckit, då de flesta webbyråer gick i graven. Men tilltron till webbens potential var fortfarande stark hos Vektorgrafiks grundare Fredrik Colling.
– Jag kunde inte tro att internet var en fluga, självklart skulle företag fortfarande behöva en internetnärvaro. Det hade bara gått lite för fort under 1990-talet och internetanvändandet var inte så utvecklat som det är numera, då i stort sett alla är uppkopplade varje dag.
Vektorgrafik består i dag av sju personer i olika åldrar och med olika erfarenheter, något som Fredrik ser som en styrka.
– Att vi blandar unga talanger som har koll på trender med erfarna strateger leder till lyckade resultat. Vi kan därför skapa attraktiva sajter med genomtänkt strategi. Det är viktigt att webbplatser är både behagliga att besöka och har ett tydligt syfte för att besökarna ska omvandla.
Många företagare har ännu inte förstått vilken potential digital marknadsföring har, eller hur kostnadseffektivt det är i förhållande till traditionell marknadsföring. För Vektorgrafik är det positivt.
– Vi har hur mycket som helst att göra i takt med att företagen kommer till insikt.

Webbplatser blir med tiden omoderna. Inte minst på grund av de senaste årens teknik och de smarta telefonernas framfart som har gjort många sajter daterade i förhållande till dagens webbeteende. De sajter som byggdes för några år sedan håller inte måttet 2013, detta på grund av besökarnas nya förväntningar och krav samt ny teknik. Däremot tror Fredrik Colling att de webbplatser som skapas i dag, med HTML5 och CSS3, faktiskt har en längre livstid. Tekniken och användandet kommer på kort sikt troligtvis inte vara lika omvälvande.
– Den tekniska framfart vi sett de senaste åren kommer inte gå i samma rasande tempo framöver. Därför kan de som satsar på en bra webbplats i dag faktiskt utveckla en sajt som håller i morgon och många år till.
När besökaren letar efter potentiella leverantörer på Google har man bara sekunder på sig att väcka intresse och visa att man är relevant och trovärdig, och här spelar webbplatsens design och budskap en mycket stor roll. Detta har Vektorgrafik specialiserat sig på.

– Vi är ett modernt företag som lever som vi lär. På vår egen webbplats vill vi att den potentiella kunden ska motiveras att ta steget och kontakta oss.
För oss är det även viktigt att vara tillgänglig.
Som grundare till Vektorgrafik är yrket fortfarande något av en hobby för Fredrik Colling.
– Det finns en kreativitet i att arbeta med kommunikation och design som gör att jag aldrig tröttnar på mitt jobb. Även om det har gått tolv år sedan starten är det fortfarande ett stort intresse som ligger till grund för allt vi gör på Vektorgrafik.

2013-08-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies